Monday, December 15, 2014

Anak Suka Kemas Mainan - Guna Teknik Psikologi!


Cara Ajar Anak Kemas Barang Mainan
Berbuih mulut suruh anak kemas mainan yang bersepah. Menjerit pon sudah tp anak buat tak tahu sahaja. Seperti tidak takut kepada sebarang hukuman.
Mari cuba tips ini..

  • Berlumba dengan anak
 Jadikan mengemas ini sebagai cabaran. Sifat kanak-kanak sememagnya suka berlumba, Gunakan "Stopwatch" dan mula berlumba dengan anak. Mesti disukainya! dan dengan cara ini barang mainan siap dikemas!. "Time-bound challenge" siapa yang siap mengemas dahulu, dia yang menang!

  • Make it Fun - Jadikan aktiviti yang menyeronokkan
Dengan cara lain, Jadikan aktiviti yang menyeronokkan. 
Contohnya: Bila mahu kemas kapal terbang, buat bunyi kapal terbang sambil tangan masukkannya ke dalam bekas mainan. Tukarkan daripada suasana tegang kepada suasana yang menarik
Bila mahu mengemas Mickey Mouse, Buat suara Mickey Mouse " Yeaaaa Saya mahu pulang & tidur nanti kita main lagi" Sambil masukkan Mickey ke dalam tempat simpananya. Dengan cara ini, anak-anak akan memahaminya. " Make it Fun".  

  • Memuji dengan sejujurnya 
Walaupun mainan masih berterabur & bersepah, Puji anak dengan bersungu-sungguh. 
Contohnya: Pandainya adik kemas Toys. Macam ni la anak ibu! Cantik sangat! 
Anak akan tersenyum gembira kerana dipuji. Secara tidak langsung boleh menjadikan motivasi kepadanya untuk mengemas pada masa akan datang.

  • Main Tarik-tali
Kalau tidak kemas, ibu akan ambil bagi orang lain. Ini biasanya boleh digunakan untuk anak kecil 1-4 tahun. 

  • Janji Main Lagi
Bermain dengan anak dahulu, kemudian bila mahu kemas, Kemas sama-sama. Mungkin anak akan sedih tp, kita boleh memujuk, " Kita kemas dahulu ya.. Ibu janji, nanti kita main sama-sama lagi OK.

  • Sentuhan Terakhir
Kadang-kadang anak tidak mampu mengemas sendirian. Biar ibu-bapa buat lebih banyak dari anak, asalkan dia belajar sesuatu. Apa kata ibu-bapa tolong 80% dan anak buat 19%. Lagi 1%? 
Buat anak rasa dirinya juara kerana dia yang buat sentuhan terakhir. Dia yang buat "finishing" kemas permainan itu! Secara psikologi, Bagaikan dia yang kemas semuanya 100%. 

Bersepah dibuatnya


Perkembangan Mental & Fizikal 

      

Bermain membantu kanak-kanak untuk:
  1.  Membina keyakinan diri dan belajar mengenal dunia dan sekeliling.
  2.  Membina hubungan yang akrab dengan keluarga, penjaga dan kawan2.
  3. Sebagai ‘terapi’ untuk kanak2.
Sesetengah permainan adalah merupakan ‘brain building activities‘ yang dapat merangsang neurons (dalam otak) untuk berhubung lebih banyak, yang mana akan menjadikan otak lebih kuat, laju, lebih berkesan dan seterusnya menjadikan anak2 tersebut bijak. InsyaAllah, dengan izin Allah. SubhanAllah, sebenarnya, lebih banyak faedah yang kanak2 perolehi secara bermain daripada duduk di atas meja membaca buku dan menulis!

No comments:

Post a Comment